Rabu, 28 April 2010

Hati Kita Keras

Assalamualaikum semua....^_^

pertanyaan pertama...kekadang pernah tak korang rase hati korang keras sngt...maksud aku bukan ko belah dada ko tgk hati ko keras ke tak...hati keras di sini lebih kepada kekerasan hati secara batin...atau lebih di kenali sebagai penyakit hati...

bagi aku semua manusia ni pernah mengalami masalah "kekerasan hati" @ "penyakit hati" nie...(kecuali Nabi, keluarga baginda n sahabat...) ni manusia macam kita yang berda di akhir zaman....sedar k...kite nie ummat akhir zaman....

so ape yg aku nk cakap di sini...penyakit hati nie adalah di sebabkan oleh beberapa faktor yang kadang2 kita sndri sedar n berlaku juga dalam diri kita...

1.Malas melakukan ketaatan dan amal kebajikan

= “Dan mereka tidak mengerjakan sembahyang, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan.” (Surah At-Taubah, ayat 54) ....maksudnyer mengambil mudah n ringan dalam urusan ibadah..sebagai contoh SOLAT ...ERM,,,(sambil berfikir)

2. Tidak berasa gerun dengan ayat al-Quran

=“Maka beri peringatanlah dengan al-Quran orang yang takut dengan ancaman Ku.” (Surah Al-Qaf, ayat 45)
..ni pun bnd yg same...masyarakat sekarang lebih memandang ringan dengan ayat ALLAH...so..same2 la "KITA" sedar k...

3. Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat

= Segala keinginannya tertumpu untuk urusan dunia semata-mata. Segala sesuatu ditimbang dari segi keperluan dunia. Cinta, benci dan hubungan sesama manusia hanya untuk urusan dunia sahaja. Penghujungnya jadilah dia seorang yang dengki, ego dan individulistik, bakhil serta tamak terhadap dunia. ...bile dah ada perasaan cam ni kompem penyakit hati tu sebenarnyer dah merebak jauh dalah diri kita...erm..tah la wei..aku yg menulis ni pun takut gak bile baca info nie..

4. Kurang mengagungkan Allah

= Sehingga hilang rasa cemburu dalam hati, kekuatan iman menjadi lemah, tidak marah ketika larangan Allah diperlekehkan orang lain, tidak mengamal yang makruf serta tidak peduli terhadap segala kemaksiatan dan dosa.


p/s = ape yang aku cuba sampaikan ni bukan niat untuk menujukan kan kepada sesiapa (tapi sape ase2 tersenarai dgn salah satu nie mmg akan terasa pun).. niat aku just nk berkongsi ilmu yang aku ade...sekurang2nyer aku tak banyak merapu dalam blog nie...n sekurang2nyer ada gak ilmu yang dapat aku kongsikan dengan korang yg baca....seyes..aku pun manusia biasa...n penyakit hati nie pun kekadang menyerang aku..bermakna,,ada diantara perkara di atas yang aku terlepas pandang sampai aku dapat penyakit hati nie...pape pun..sesame la kite menginsafkan diri...

Allah Maha pengasih N Maha penyayang....dia xkan berpaling daripada hambanya selagi hamba2nyer sentiasa bertaubat n menyesali perbuatan yang lalu...jadi...same2 la kita bertaubat.....



wallahua'lam....sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan